söndag 14 juni 2009

Reklam som vänder sig till unga kvinnor.

Min medbloggerska och syster har lämnat Sverige för att undersöka staden Berlin.
Jättetrevligt, men det börjar liksom kännas lite tomt här utan någon som skriver om manschauvinistisk reklam och överexponerade filmer här på Dagens Petimäter. Dessutom saknar jag ljudet av en elvisp som vispar något trevligt bakverk och doften av bränd elvisp efteråt.

Och här sitter jag kvar i Sverige och försöker hitta på något otroligt viktigt ämne som desperat behöver tas upp.
Från början tänkte jag skriva om något väldigt viktigt och tabubelagt, som dödstraff, dödshjälp och abort, men sen kom jag på att det är sådana ämnen som man kan diskutera i tiotusen år och inte komma fram till något om.
Så, jag tänkte reklam. Och kvinnochauvinistisk (nytt ord, annars känd som radikalfeministisk) reklam!

Nå, finns sådan reklam, där kvinnor gör "coola" saker som i Captain Morgan-reklamen för att imponera på någon kille (som ser utklippt ur från någon modellbild) som inte verkar kunna tänka (precis som tjejerna som springer fram till några killar bara för att de har hundar i famnen)?
Ohja.
Men då är det ju synd om tjejen som hållit på att raka sina ben med Vad-Det-Nu-Finns-För-Raklödder-Märke bara för att få killens uppmärksamhet. Vilken uppoffring.
Minst lika uppoffrande som när Captain Morgan-mannen ska vaxa sitt håriga bröst med en tjejs wax strips (som hon självklart har med sig i väskan) för att imponera på henne.
(jag är givetvis ironisk. vax gör svinont.)

Min poäng är att reklam som vänder sig till unga kvinnor är lika hjärndöd som de som vänder sig till unga män, och att man ser olika på vilka sätt de är... chauvinistiska?
Jag hoppas med hela mitt unga hjärta att ingen kvinna (eller man som gillar att raka benen, man måste ju vara openminded) köper det där dumma raklöddret. För guess what. Det kliar.
Och att unga människor inser att kranvatten är godare än Cola Zero.
För guess what. Det kliar också.
På ett helt annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar